“Er zitten nog enkele elementen in van de vorige serie, maar qua rijbeleving zijn dit volledig nieuwe trekkers. Ze bieden een rijervaring van ongekend hoog niveau. Met deze modellen zitten Case en Steyr in de voorhoede van de grote merken.”

Anton Weevers steekt zijn enthousiasme over de nieuwe Case Puma en Steyr Absolut serie bepaald niet onder stoelen of banken. De belangrijkste vernieuwingen zijn te vinden bij de transmissie en de cabine. “De CVT-bak is volledig vernieuwd”, vertelt Weevers. “Er zitten zwaardere hydromotoren in die ook nog eens minder geluid produceren. En dat merk je meteen in de cabine want met 66 dB is die net zo stil als een Mercedes S-klasse. Het is sowieso de stilste cabine in z’n klasse.”
De cabines van de Case Puma en de Steyr Absolut zijn ook flink ruimer dan hun voorgangers; daardoor groeide ook het glasoppervlak dat aan de voorzijde schoon wordt gehouden door een 210° ruitenwisser. Nieuw en baanbrekend is ook de actieve vering; die zorgt er voor dat bij belasting van de achterhef de trekker-werktuig combinatie stabiel blijft. De vering krijgt daarvoor signalen van een gyroscoop.

Beide modelseries vallen in de vermogensklasse van 185 tot 280 pk (met boost maximaal 300 pk); de bekende 6.7 liter FPT-motor (emissienorm Stage V) biedt in alle uitvoeringen een paar pk’s meer dan bij de vorige generatie. De zwaarste modellen hebben een variabele turbo, die herkenbaar is aan de knik in de motorkap. De prestaties van hef en hydrauliek zijn gelijk gebleven. Wel groeide de maximale velgmaat van de achterwielen naar 48” en kunnen nu banden tot 205 cm hoogte worden gemonteerd.